Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest jednym z elementów samochodu który ma na za zadanie uczynić go bardziej przyjaznym dla środowiska. Montowany jest w układzie wydechowym pojazdu. Celem stosowania zaworu EGR jest obniżenie ilości tlenu dostarczanego do komory spalania czym obniży temperaturę i spowolni proces spalania, dzięki czemu do atmosfery przedostanie się mniej szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Jednak do bezproblemowej pracy wymagać będzie regularnego czyszczenia. Zawory EGR mają różną konstrukcję i rodzaje sterowania. W zależności od rodzaju zaworu jego otwieranie może odbywać się przy pomocy mechanizmu elektronicznego bądź pneumatycznego. Jednymi z najczęstszych problemów wynikających z zatkania EGR może być zwiększenie ilości paliwa zużywanego przez samochód czy gasnący silnik przy wciskaniu sprzęgła. Inną przyczyną problemów z zaworem EGR może być uszkodzenie układów sterujących jego pracą oraz wypalenie materiału wewnątrz zaworu przez działanie spalin.Zawór EGR wielokrotnie się zacina przez gromadzenie się sadzy oraz osadów mechanicznych. Usunięcie awarii polega na wymianie zaworu na nowy bądź wyjęcie go i staranne oczyszczenie. Proces czyszczenia może być wystarczający, jednak w wypadku uszkodzeniu mechanizmu sterowania będzie trzeba wymienić go na nowy. Samo czyszczenie nie będzie wymagało wielkich umiejętności jednak sam dostęp do zaworu może sprawić problem. W każdym aucie zawór EGR jest umiejscowiony w innym miejscu, więc przed rozpoczęciem demontażu warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu gdzie będzie znajdować się lokalizacja zaworu. W większości przypadków konieczne będzie zdjęcie pokrywy silnika. Kiedy zlokalizujemy już zawór musimy odpiąć kostkę z kablami idącą do elektromagnesu. Należy zachować szczególną ostrożność odkręcając dolny dolot i zwrócić uwagę aby śruby lub podkładki nie wpadły do komory silnika. Wyciągnięcie ich będzie stanowiło olbrzymi problem a w najgorszym wypadku może skończyć się remontem silnika. Po wykręceniu zawory możemy go zdemontować, po czym rozpocząć czyszczenie zabrudzonych kanałów, zeskrobując nagromadzony tam nagar. Warto skorzystać z pomocy odkurzacza podczas czyszczenia kanałów, dzięki czemu nic nie dostanie się do komory silnika. Przygotowujemy pojemnik, do którego nalewamy benzynę ekstrakcyjną i wkładamy do niego zawór EGR. Czyszczenie zaworu EGR wykonujemy za pomocą pędzelka i szmatki. Po wstępnym czyszczeniu wylewamy brudną benzynę ekstrakcyjną i napełniamy pojemnik czystą. Ponownie wkładamy zawór i czyścimy go dokładnie. Czyszczenie zaworu najlepiej powtórzyć 2-3 razy. Alternatywą dla takiego rozwiązania jest stosowanie specjalistycznego zmywacza do zaworu EGR, odznacza się wysoką skutecznością i usuwa wszelkie zabrudzenia takie jak nagar, pył czy smołę. Po wyczyszczeniu zaworu skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności. Ważne aby pamiętać o odpięciu akumulatora, co spowoduje przystosowanie sterownika do nowych warunków pracy. Na sam koniec należy wybrać się na jazdę testową.